למה חשוב לשיר בלוז?

 

הבלוז הוא אחד הסגנונות המוזיקליים הכי מוכרים לאורך השנים, והוא תופס מקום של כבוד בחינוך המוזיקלי של כל זמר ונגן, מאחר שהוא המקור של רוב הסגנונות במוזיקה הקלה: רוק, פופ, מוזיקה שחורה, פולק, קאנטרי, ג’אז ועוד... 

אין ספור זמרים וזמרות מעידים ששורש ההשפעות שלהם נובע מהבלוז, כמו כריסטינה אגילרה, בוב דילן, ביטלס וכד׳...

סקירה היסטורית

הבלוז הוא סגנון מוזיקה מערב אפריקאית שהובא לדרום מזרח ארה״ב ע״י עבדים אפרו-אמריקאים במחצית הראשונה של המאה ה-19.

בעבודתם את שדות הכותנה של דלתא, מיסיסיפי, העבדים הביעו את יגונם ומצוקתם בשירתם. השירים אולתרו בעל פה, ופעמים רבות היו מבוססים על ״קריאה ותגובה״. התוכן של שירי העבודה נבע מחיי היומיום המייגעים בעבודת הפרך, ולפעמים כלל נבואות נחמה מהתנ״ך.

במחצית השנייה של המאה ה-19, עם שחרור העבדים, החל הבלוז להתפתח ולהתפשט מעבר לשדות הכותנה. כשם שזמרי קאנטרי בהירי עור עמדו בכיכרות הערים ושרו לקהל הרחב, כך גם הזמרים כהי העור. בתחילת המאה ה-20, עם הגירתם של אפרו-אמריקאים רבים אל ערים צפוניות יותר, החל הבלוז לצבור פופולריות ויצירות הבלוז הראשונות התפרסמו, מאת ״אבי הבלוז״ - W.C. Handy

 

בשנים החולפות, סגנון חדש תפס את מקומו של הבלוז - ג׳אז, בתהליך אינטגרציה טבעי שביקש לפתח את עקרונות הבלוז למימדים חדשים, אולם בשנות ה-40 הבלוז חזר לתודעה עם המצאתה של הגיטרה החשמלית בשנות ה-30. זאת מכיוון שנגני הבלוז, שלא ידעו תווים, החלו להתמצא בנגינה על הגיטרה ובעזרת האוזן המוזיקלית לאלתר ולבסוף לפתח את סולמות הבלוז והסולמות הפנטטוניים. בשנות ה-50 נוצר סגנון נוסף המושפע מבלוז, שהיה מנוגן בעיקר ע״י בהירי עור והפך לגרסא ה״שמחה״ שלו - רוק׳נרול. הבלוז ללא ספק היווה מקור השראה בהשפעתו הפנומנלית על המוזיקה המערבית המודרנית ועל הסגנונות הרבים שהתפתחו החל מהמאה ה-20: ג׳אז, רית׳ם אנד בלוז, רוק, Soul, פאנק ועוד...

 

למה חשוב לשיר בלוז?

שירת הבלוז היא שלב אפקטיבי בתהליך פיתוח הקול שלנו, מסיבות ווקאליות ומוזיקליות כאחד.

בשירת הבלוז נגלה שהמרחב מאוד פתוח וחופשי - גם ברמת האלתור, ההלחנה והכתיבה, וגם ברמת השירה והסטיילינג. מאחר והבלוז בנוי בעיקר מצלילי הסולם הפנטטוני, כמעט כל צליל שנשיר יישמע טוב על גבי ההרמוניה המנוגנת, ונוכל לאלתר בחופשיות וללא מעצורים. בנוסף, הסולם הפנטטוני הוא אינטואיטיבי וטבעי לכל אחד, וסולם הבלוז שמושרש עליו גם הוא נוח לאלתור וכתיבת שירי בלוז. 

ברמה הקולית, שירת בלוז היא חופשית, משוחררת ומאוד מאפשרת מבחינה סגנונית. בין אם יש לך קול עבה, דק, אוורירי, עמוק, צלול, מחוספס או כל צבע אחר - אין גבול לסאונדים ולמשחקים שאפשר להפיק בשירת הבלוז, מאחר והביטוי האישי הוא מה שחשוב. 

לשיר בלוז זו אבן דרך מפתחת ומשמעותית אצל כל זמר/ת, ואני ממליצה בחום ללמוד כמה קטעי בלוז כדי לרכוש עוד מיומנות ולפתוח את הראש. 

 

לצורך זה הכנתי עבורך מסמך ובו קישורים לקטעי בלוז שונים, חלקם מושרים על ידי זמר/ת וחלקם מנוגנים בלבד (אבל אפשר לנסות לחפש גרסא ווקאלית לפי שם השיר), מזמינה אותך להקשיב ולבחור שיר ללמוד ולבצע - ואם בא לך לשלוח לי הקלטה בפרטי - מבטיחה לתת פידבק בונה 🎶