מראה מראה שעל הקיר,
מי הזמר/ת הכי טוב/ה בעיר?
במהלך שיעורי פיתוח הקול ובמהלך אימוני הקול בבית, אנחנו עוברים תהליך של פיתוח מודעות והקשבה לאופן השירה שלנו, לאיברי הגוף השונים ופעילותם ולתחושות הפנימיות במהלך השירה.
עלינו לשים לב ליציבה שלנו, למנגנון התמיכה, לתחושות השונות בגרון, באזור הפה ובשאר חללי הראש - ולנהל את כל אלו בקואורדינציה מופלאה כדי לשיר בצורה בריאה ונכונה.
פעמים רבות זמרים וזמרות משתפים אותי בקושי בפיתוח המודעות וההקשבה, מה שכמובן יוצר עבורם אתגר עוד יותר גדול לשלוט בטכניקה הקולית, בפרפורמנס ובהגשה תוך כדי שירה. אחת ההמלצות שלי היא - להתבונן.
עבודה עם מראה ומצלמה היא דרך נהדרת לפיתוח שליטה ומודעות ברמה גבוהה
באמצעות התבוננות בעצמך דרך מראה ודרך מצלמה אפשר לשפר משמעותית את השליטה בטכניקה הקולית על ידי הכוונה של הגוף וקבלת פידבק מדויק, מיידי וברור.
עבודה מול מראה
העבודה מול מראה היא כמו עבודה עם מוניטור במהלך הקלטות או הופעות שנותן לך שיקוף מדויק של איכות הסאונד והשירה. היתרון בעבודה עם המראה הוא שאנו מקבלים פידבק בזמן אמת - בזמן השירה נוכל לזהות מתחים בגופנו, ובאופן מיידי נוכל לשנות, להתנסות ולשחק עם איברי הגוף השונים כדי להבין איך כל מנח ופוזיציה משפיעים על השירה שלנו. למשל - נוכל לשחק עם מפתח הפה באופנים שונים ולשים לב איך כל שינוי משפיע על איכות קולנו, או לזהות מתח ונוקשות בלסת ולבדוק אם אכן אנו מצליחים לייצר שינוי בזמן אמת.
בעבודה עם תלמידיי בשיעורי פיתוח הקול, ניכר הבדל משמעותי בשירה מהרגע שהם מתבוננים במראה. זוהי תופעה נפוצה שטעות שחזרה על עצמה שוב ושוב ״פתאום״ אינה מתרחשת במהלך ההתבוננות במראה - כי בעצם ההתבוננות המודעות גדלה והשליטה משתפרת.
מומלץ לעבוד עם מראה ארוכה שמאפשרת לראןת את הגוף.
על מה נתבונן במראה?
-
מפתח הפה - איך כל תצורה משפיעה על הסאונד המופק?
-
לסת - האם יש מתחים? האם הלסת נעולה או נוקשה?
-
לשון - האם יש מתחים? האם הלשון קעורה או שטוחה? האם היא חוזרת אחורה במהלך השירה?
-
מצח וגבות - האם האזור מכווץ או משוחרר בזמן השירה?
-
התבוננות עקיפה על החך הרך דרך התבוננות על הלחיים ועצמות הלחיים
-
דיקציה - האם יש תזוזה של השפתיים ואיברי ההגייה במהלך השירה או שהפה נוטה להישאר סגור וחסר תנועה?
-
כתפיים - האם עולות יותר מדי? האם נוקשות? האם רפויות מדי?
-
חזה - האם נפוח ומתוח? האם נפול ורפוי?
-
גב (בפרופיל) - האם יש קשת בגב? האם זקוף?
-
ברכיים - האם נעולות? האם כפופות מדי? האם רועדות?
-
יציבה כללית - האם זקופה ויציבה?
-
רגליים - מה רוחב הפישוק? האם מנח הרגליים יציב ומאוזן או שרגל אחת לוקחת את כל המשקל?
-
ועוד...
עבודה עם מצלמה
שחקנים ורקדנים כבר יודעים מזמן שכדי להבין איך אתה נראה על הבמה - כדאי שתסתכל!
הרבה אמנים מקפידים לצלם את עצמם מופיעים ולומדים המון מהתבוננות על עצמם בסיטואציות שונות על הבמה, בזמן החזרות ובזמן אימונים. זו דרך נפלאה לפתח מודעות להרגלים שונים שרכשנו בלי לדעת, לשפר את הליקויים ו״לעצב״ לפי טעמנו האישי.
אני ממליצה לצלם כמעט הכל - במיוחד הופעות, אבל גם חזרות ואימונים בבית. אם תהיו מודעים לנראות שלכם, תוכלו לזהות גם סיבות לקשיים בטכניקה הקולית אבל כמובן גם אלמנטים לשימור ולשיפור בפרפורמנס ובהגשה.
העבודה עם מצלמה, בניגוד לעבודה עם מראה, היא לא עבודה בזמן אמת, אלא צפייה בהקלטה בדיעבד, הסקת מסקנות והפקת לקחים ליישום בפעם הבאה.
על מה נתבונן בצילום?
-
ברמת הטכניקה והשליטה בגוף - נתבונן על כל האלמנטים מהסעיף הקודם (עבודה מול מראה)
-
הבעות הפנים - מה הן מביעות? האם ההבעה תואמת את המילים, המסר והאינטרפטרציה שלך לשיר?
-
תנועות הידיים - האם יש איזשהן תנועות בלתי רצוניות? האם תנועות הידיים מתאימות לשיר ולמסר?
-
פרפורמנס - איזה מין פרפורמר/ית אני?
-
תנועה - האם יש לך נטייה להיות קפוא/ה? או לזוז יותר מדי? ועוד...
-
נוכחות בימתית - מה האנרגיה שאת/ה משדר/ת?
-
הגשה - האם השיר עובר באופן משביע רצון, מחובר, רגיש?
-
ועוד...
אם אתם מזדהים עם הזמרים והזמרות שחוששים ונבוכים להתבונן בעצמם, אני רוצה שתקחו רגע לחשוב - האם אתם מעדיפים שכולם יראו אתכם שרים ומופיעים, מודעים לכל תנועה ומבט שיש לכם, בזמן שאתם לא?
נדרש אומץ כדי לעבוד מול מראה ועם מצלמה, אבל הרווח כולו שלכם. בניית קשר עם הגוף הוא חלק אינטגרלי מההתפתחות שלנו כזמרים וזמרות ואני ממליצה על זה בחום.
בהצלחה!